RPP: placówka medyczna POZ ma obowiązek zapewnienia realnego kontaktu telefonicznego z rejestracją

Biuro RPP poinformowało, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 25 kwietnia 2023 r., po raz kolejny potwierdził stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. Chodzi o konieczność zapewnienia przez przychodnie rodzinne realnej możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z placówką: pacjenci powinni móc bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji.

W 2022 r. Rzecznik Praw Pacjenta prowadził w tej sprawie postępowanie wyjaśniające wobec jednej z przychodni rodzinnych. Ustalił wówczas, że pacjenci mają bardzo ograniczone możliwości nawiązania połączenia z rejestracją tej placówki: odbierano tam jedynie co piąte połączenie. Pacjenci mieli zatem duże trudności, by zapisać się na wizytę lekarską. W opinii Rzecznika taka praktyka naruszała zbiorowe prawa pacjentów. Wojewódzki Sąd Administracyjny nie miał wątpliwości, co do słuszności wydanej przez Rzecznika decyzji w tej sprawie.

Biuro RPP przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, pacjenci powinni mieć zagwarantowaną możliwość nawiązania połączenia z rejestracją podstawowej opieki zdrowotnej bez zbędnej zwłoki. Ograniczenia w tym zakresie – tak jak w omawianej sprawie – są niedopuszczalne i świadczą o stosowaniu przez placówkę medyczną praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów.

To już kolejny wyrok, w którym sąd podziela stanowisko Rzecznika w tej sprawie. W 2022r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podkreślił w uzasadnieniu wyroku, że niezapewnienie pacjentom realnego kontaktu telefonicznego z przychodnią, narusza prawo pacjenta do świadczeń zdrowotnych udzielanych z należytą starannością.


Źródło: Biuro RPP

 

Nasz serwis to aktualne i rzetelne źródło informacji na temat bezpłatnych leków dla seniora. Adresujemy go do wszystkich, zainteresowanych programem 65+, zarówno do pacjentów i ich opiekunów, jak i lekarzy oraz farmaceutów. Ustawa o darmowych lekach dla seniora wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Będziemy regularnie informować o wszelkich nowościach, zachęcamy więc do częstego odwiedzania naszej strony.

W serwisie znaleźć można wszystkie bezpłatne leki, które wymienione są na ogłaszanej przez Ministerstwo Zdrowia liście „S”. Informacje są na bieżąco aktualizowane - obowiązkowo co 2 miesiące, po opublikowaniu przez resort zdrowia najnowszego wykazu darmowych leków dla pacjentów powyżej 65 roku życia.

Wybranego produktu szukać można zarówno na podstawie jego nazwy, jak i schorzenia, w leczeniu którego jest wskazany. Opis leku uwzględnia kompletne dane na jego temat, takie jak m.in. skład, dawka, przeciwwskazania, działania niepożądane, środki ostrożności czy interakcje.

O programie leki 65+

Od września 2016 roku osoby, które ukończyły 75. rok życia, mogą nieodpłatnie uzyskać leki znajdujące się w zakładce D obwieszczenia refundacyjnego. Z tej możliwości korzysta średnio 1,2 mln seniorów miesięcznie, a od teraz krąg uprawnionych się powiększy - program zmienia bowiem swoją formułę z 75+ na 65+. Co istotne, nie mają znaczenia dochody seniorów ani ich status materialny. Jedynym kryterium, kwalifikującym do skorzystania z darmowego leku, jest wiek, weryfikowany na podstawie numeru PESEL.

Lista bezpłatnych leków dla seniora uwzględnia przede wszystkim te produkty, które wiążą się z leczeniem chorób wieku podeszłego. Jest ona aktualizowana co 2 miesiące, tak jak lista wszystkich leków refundowanych. Za darmo seniorzy otrzymają leki stosowane w terapii schorzeń sercowo-naczyniowych, urologicznych, układu oddechowego, pokarmowego i nerwowego, cukrzycy, osteoporozy, itp.

Aby senior mógł otrzymać receptę na darmowy lek, musi zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Bezpłatne leki mogą też wypisywać pielęgniarki POZ, które mają uprawnienia do wystawiania recept. Ustawa o darmowych lekach nie przewiduje ograniczeń, dotyczących liczby tych medykamentów przysługujących seniorowi. W każdym przypadku lekarz będzie podejmował decyzję o niezbędnej dawce czy liczbie opakowań.