Jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia? Zobacz „Nawigator pacjenta”

Rzecznik Praw Pacjenta wydał „Nawigator pacjenta” informator, który ma służyć pacjentom w uporządkowaniu informacji jak funkcjonować w systemie ochrony zdrowia i gdzie oraz w jakich sytuacjach szukać pomocy.

Wydanie publikacji zainaugurowała konferencja prasowa z udziałem Bartłomieja Chmielowca, Rzecznika Praw Pacjenta oraz prof. Agnieszki Mastalerz- Migas, konsultanta krajowego w dziedzinie medycyny rodzinnej, która była redaktorem merytorycznym Nawigatora. Podczas konferencji pacjentów reprezentowała Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji My Pacjenci.

Nawigator to publikacja w formie pytań i odpowiedzi, która pokazuje czytelnikom jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia. Odpowiada na potrzeby pacjentów, które poznajmy każdego dnia podczas analizy zgłoszeń i zapytań kierowanych do Rzecznika Praw Pacjenta. W prosty i zrozumiały sposób wyjaśnia skomplikowane zagadnienia, które często stanowią problem dla pacjentów poszukujących drogi do szybkiego otrzymania pomocy medycznej i skutecznego leczenia. Nawigator opracowało grono lekarzy rodzinnych, pracujących w POZ oraz eksperci Rzecznika Praw Pacjenta.

Zadaniem poradnika jest nie tylko pomoc w zrozumieniu działania systemu lecz przede wszystkim ułatwienie pacjentowi szybkiego i efektywnego uzyskania pomocy. Dzięki tej publikacji pacjent będzie bardziej świadomy praw i możliwości, jakie daje system ochrony zdrowia. Stanie się tym samym bardziej aktywnym uczestnikiem procesu leczenia.

- Chcemy, by nawigator stał się pomocnym narzędziem, dzięki któremu pacjenci szybciej otrzymają informację jak funkcjonuje sektor ochrony zdrowia, jak się w nim sprawnie poruszać. Mam nadzieję, że pacjenci wyposażeni w odpowiedni zasób informacji będą czuć się bardziej komfortowo, korzystając z usług medycznych. – powiedział Bartłomiej Chmielowiec – To publikacja przydatna również pracownikom ochrony zdrowia, gdyż stanowi materiał uzupełniający wiedzę oraz wiarygodne źródło aktualnych informacji – dodał Rzecznik.

- Przygotowaliśmy nawigator, aby ułatwić pacjentom zrozumienie zasad funkcjonowania opieki zdrowotnej w Polsce, a także pomoc w sytuacjach, gdy będą potrzebowali skorzystać ze świadczeń – powiedziała Agnieszka Mastalerz Migas.

- Nawigator w czytelny sposób wyjaśnia zawiłości systemu i dostarcza wiedzy o prawach pacjenta czy możliwościach uzyskania pomocy w procesie leczenia na różnych jego etapach. Szerokie grono ekspertów – praktyków, zaangażowanych w opracowanie treści, gwarantuje rzetelność informacji i daje pewność praktycznego charakteru informacji zawartych w poradniku - powiedziała Magdalena Kołodziej

Nawigator jest podzielony na rozdziały tematyczne, ułatwiające szybkie dotarcie bezpośrednio do interesującego zagadnienia. To między innymi:

  • podstawowa opieka zdrowotna,
  • teleporady,
  • opieka koordynowana,
  • poradnie specjalistyczne,
  • leczenie szpitalne,
  • badania profilaktyczne.

Publikacja wskazuje również, w jakich sytuacjach udać się na SOR, a kiedy wezwać na pomoc zespół ratownictwa medycznego. Nie brakuje także rozdziałów poświęconych opiece psychiatrycznej i hospicyjnej, pediatrii czy opiece nad ciężarną pacjentką. Nawigator wyjaśnia także zasady refundacji leków oraz wyrobów medycznych, otrzymania zwolnienia lekarskiego oraz prawa do opieki nad dzieckiem lub innym członkiem rodziny. Odpowiada także na pytania odnośnie zasad działania transportu sanitarnego i zaświadczeń lekarskich oraz opieki hospicyjnej.

- Chcemy systematycznie rozbudowywać i uaktualniać Nawigator, tak aby cały czas był źródłem rzetelnej wiedzy podanej w przyjaznej formie – podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta.

Informator jest dostępny do pobrania na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta [Plik PDF]

 

Źródło: Biuro RPP

Nasz serwis to aktualne i rzetelne źródło informacji na temat bezpłatnych leków dla seniora. Adresujemy go do wszystkich, zainteresowanych programem 65+, zarówno do pacjentów i ich opiekunów, jak i lekarzy oraz farmaceutów. Ustawa o darmowych lekach dla seniora wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Będziemy regularnie informować o wszelkich nowościach, zachęcamy więc do częstego odwiedzania naszej strony.

W serwisie znaleźć można wszystkie bezpłatne leki, które wymienione są na ogłaszanej przez Ministerstwo Zdrowia liście „S”. Informacje są na bieżąco aktualizowane - obowiązkowo co 2 miesiące, po opublikowaniu przez resort zdrowia najnowszego wykazu darmowych leków dla pacjentów powyżej 65 roku życia.

Wybranego produktu szukać można zarówno na podstawie jego nazwy, jak i schorzenia, w leczeniu którego jest wskazany. Opis leku uwzględnia kompletne dane na jego temat, takie jak m.in. skład, dawka, przeciwwskazania, działania niepożądane, środki ostrożności czy interakcje.

O programie leki 65+

Od września 2016 roku osoby, które ukończyły 75. rok życia, mogą nieodpłatnie uzyskać leki znajdujące się w zakładce D obwieszczenia refundacyjnego. Z tej możliwości korzysta średnio 1,2 mln seniorów miesięcznie, a od teraz krąg uprawnionych się powiększy - program zmienia bowiem swoją formułę z 75+ na 65+. Co istotne, nie mają znaczenia dochody seniorów ani ich status materialny. Jedynym kryterium, kwalifikującym do skorzystania z darmowego leku, jest wiek, weryfikowany na podstawie numeru PESEL.

Lista bezpłatnych leków dla seniora uwzględnia przede wszystkim te produkty, które wiążą się z leczeniem chorób wieku podeszłego. Jest ona aktualizowana co 2 miesiące, tak jak lista wszystkich leków refundowanych. Za darmo seniorzy otrzymają leki stosowane w terapii schorzeń sercowo-naczyniowych, urologicznych, układu oddechowego, pokarmowego i nerwowego, cukrzycy, osteoporozy, itp.

Aby senior mógł otrzymać receptę na darmowy lek, musi zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Bezpłatne leki mogą też wypisywać pielęgniarki POZ, które mają uprawnienia do wystawiania recept. Ustawa o darmowych lekach nie przewiduje ograniczeń, dotyczących liczby tych medykamentów przysługujących seniorowi. W każdym przypadku lekarz będzie podejmował decyzję o niezbędnej dawce czy liczbie opakowań.