Choroba na wyjeździe. Gdzie znajdziesz pomoc medyczną?

W czasie wakacji częściej wyjeżdżamy i przebywamy poza domem. Niezależnie od tego gdzie spędzamy urlop, w kraju czy za granicą, warto wiedzieć gdzie znajdziemy pomoc medyczną w razie choroby, czy wypadku. Ubezpieczeni mogą korzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej na terenie całego kraju. Jak przypomina NFZ, nie obowiązuje rejonizacja, dlatego na wizytę lekarską umówisz się w dowolnie wybranej placówce w Polsce.

Pomoc medyczna przez telefon

Poza godzinami pracy przychodni POZ uzyskasz pomoc dzwoniąc na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK), pod bezpłatny numer 800 137 200. To bezpłatna infolinia:

  • dostępna w dni robocze, w godz. od 18:00 do 8:00 następnego dnia oraz przez całą dobę w weekendy i święta
  • niezależnie gdzie jesteś, pod numerem 800 137 200 uzyskach poradę lekarza, pielęgniarki lub położnej
  • połączenie jest bezpłatne
  • jeśli wymaga tego Twój stan zdrowia, otrzymasz e-receptę lub e-zwolnienie
  • poradę uzyskasz także w językach angielskim, ukraińskim i migowym.

Jeśli konsultacja telefoniczna TPK okaże się niewystarczająca:

  • personel medyczny może zalecić wizytę w najbliższej placówce Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.
  • w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia konieczne może być wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Lekarz rodzinny

Przebywając poza miejscem zamieszkania, możesz skorzystać z pomocy lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).

  • Lekarz POZ przyjmuje od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-18.00.
  • Nie obowiązuje rejonizacja.
  • Nie potrzebujesz skierowania.

Opieka medyczna w nocy, w weekend i w święta

Często objawy infekcji nasilają się późnym wieczorem lub nocą. O tak późnej porze pomocy medycznej udziela personel medycznych w punktach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej.

Placówki te:

  • działają od poniedziałku do piątku w godz. 18.00 – 8.00 (rano następnego dnia) oraz przez całą dobę w weekendy i święta
  • nie obowiązuje rejonizacja
  • nie potrzebujesz skierowania na wizytę
  • pomoc otrzymasz bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego
  • na stronie internetowej każdego Oddziału Wojewódzkiego NFZ znajdziesz adresy punktów NiŚOZ.

Pomoc w nagłym zagrożeniu zdrowia i życia

Jeśli Twoje życie jest bezpośrednio zagrożone, wezwij Zespół Ratownictwa Medycznego. Zadzwoń na numer alarmowy 112 lub 999, bądź udaj się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (SOR).

Pamiętaj, to miejsce, w którym ratuje się życie! W Szpitalnym Oddziale Ratunkowym:

  • nie obowiązuje skierowanie
  • nie ma rejonizacji, udajemy się do najbliższego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego
  • lekarz na SOR kieruje wyłącznie na badania i konsultacje niezbędne ze względu na stan nagłego zagrożenia życia lub zdrowia
  • adresy SOR są dostępne na stronach internetowych Oddziałów Wojewódzkich NFZ

Stomatologiczna pomoc doraźna

W razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem stomatologicznym możesz skorzystać z pomocy stomatologa w poradni doraźnej opieki stomatologicznej. W gabinetach pełniących dyżur przyjmowani są pacjenci w przypadkach nagłych. Podczas dyżurów stomatologicznych udzielane są świadczenia doraźne, z ekstrakcjami zębów włącznie.

Placówki udzielają pomocy doraźnej:

  • w dni powszednie od 19:00 do 7:00 następnego dnia
  • w soboty, niedziele i dni wolne od pracy całodobowo.

Napotkałeś trudności w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych?

Jeżeli podczas wizyty w placówce opieki zdrowotnej, która ma umowę z Narodowym Funduszem Zdrowa, coś wzbudziło Twój niepokój np. miałeś problem z zapisem na wizytę, wizyta lekarska nie odbyła się pomimo wyznaczonego terminu - przekaż nam swoje uwagi. W przypadku wystąpienia trudności w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych powiadom o tym Twój oddział wojewódzki NFZ.

Możesz to zrobić:

  • osobiście
  • telefonicznie
  • pocztą tradycyjną
  • elektronicznie przez ePUAP.

Sprawdzimy każdy sygnał o trudnościach z dostępem do opieki zdrowotnej w czasie pobytu wakacyjnego poza miejscem Twojego zamieszkania.

Potrzebujesz więcej informacji?

Skontaktuj się z infolinią Narodowego Funduszu Zdrowiaotwiera się w nowej karcie pod numerem 800 190 590.

Infolinia działa przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Połączenie jest bezpłatne.

Z myślą o osobach dzwoniących z zagranicy uruchomiony został specjalny numer - (+48) 22 125 66 00.

 

Źródło: NFZ

Nasz serwis to aktualne i rzetelne źródło informacji na temat bezpłatnych leków dla seniora. Adresujemy go do wszystkich, zainteresowanych programem 65+, zarówno do pacjentów i ich opiekunów, jak i lekarzy oraz farmaceutów. Ustawa o darmowych lekach dla seniora wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Będziemy regularnie informować o wszelkich nowościach, zachęcamy więc do częstego odwiedzania naszej strony.

W serwisie znaleźć można wszystkie bezpłatne leki, które wymienione są na ogłaszanej przez Ministerstwo Zdrowia liście „S”. Informacje są na bieżąco aktualizowane - obowiązkowo co 2 miesiące, po opublikowaniu przez resort zdrowia najnowszego wykazu darmowych leków dla pacjentów powyżej 65 roku życia.

Wybranego produktu szukać można zarówno na podstawie jego nazwy, jak i schorzenia, w leczeniu którego jest wskazany. Opis leku uwzględnia kompletne dane na jego temat, takie jak m.in. skład, dawka, przeciwwskazania, działania niepożądane, środki ostrożności czy interakcje.

O programie leki 65+

Od września 2016 roku osoby, które ukończyły 75. rok życia, mogą nieodpłatnie uzyskać leki znajdujące się w zakładce D obwieszczenia refundacyjnego. Z tej możliwości korzysta średnio 1,2 mln seniorów miesięcznie, a od teraz krąg uprawnionych się powiększy - program zmienia bowiem swoją formułę z 75+ na 65+. Co istotne, nie mają znaczenia dochody seniorów ani ich status materialny. Jedynym kryterium, kwalifikującym do skorzystania z darmowego leku, jest wiek, weryfikowany na podstawie numeru PESEL.

Lista bezpłatnych leków dla seniora uwzględnia przede wszystkim te produkty, które wiążą się z leczeniem chorób wieku podeszłego. Jest ona aktualizowana co 2 miesiące, tak jak lista wszystkich leków refundowanych. Za darmo seniorzy otrzymają leki stosowane w terapii schorzeń sercowo-naczyniowych, urologicznych, układu oddechowego, pokarmowego i nerwowego, cukrzycy, osteoporozy, itp.

Aby senior mógł otrzymać receptę na darmowy lek, musi zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Bezpłatne leki mogą też wypisywać pielęgniarki POZ, które mają uprawnienia do wystawiania recept. Ustawa o darmowych lekach nie przewiduje ograniczeń, dotyczących liczby tych medykamentów przysługujących seniorowi. W każdym przypadku lekarz będzie podejmował decyzję o niezbędnej dawce czy liczbie opakowań.